Tuesday, May 26, 2015

Keguguran buat pertama kali

Salam,

Okay, kali ni nak story pulak macam mana aku memula spotting > Bleeding > miscarriage. Haa.. Baru jugak la habis berpantang. Hoii.. pantang gugur ni pun sama jugak macam bersalin rupenye. Aku pun baru tahu.. Seriknye berpantang >.<

Al-kisah sambungan dari entri di sini ---> CLICK HERE
Haa.. kenapa ade yang kabo "Tahniah"? haa, nampak sangat tak membaca sampai habis.. hikhik..

Orait, as per previous entry.. 24 Feb aku tahu aku pregnant, dan 24 Feb tu jugak aku kemalangan di langgar kereta. Ketika tu kandungan masih selamat. Alhamdulilah.

After kemalangan, Allah... tak tahu nak kata macam mana.. Suami aku la banyak membantu itu ini dia tolong. Nak naik ke rumah kami pun dia dukung, nasib bini ringan :D

Then, di sebabkan suami aku perlu bekerja mak/abang aku suruh Ted hantar aku balik ke kg aku di Jelebu. Yela, siapa nak jaga makan minum aku bila laki aku pi keje... Kaki tk leh jalan..Takkan laki aku nak benti or amik cuti lama gile? Nanti die bagi nafkah acane kan? So.. kena la berjauhan sementara.. Dia pun balik every weekend..Thanks awak. iLy.

Terima kasih mak dan abang aku..jaga baik punye dan sanggup jugak susah payah menjaga aku.. dah la kat kampung jamban mencangkung woi.. bayangkan la acane aku nak berak? HAHA. Abg aku kreatif tebukkan kerusi kecik tuk aku berak duduk. LOL.

So, after two weeks di kg..aku balik semula ke rumah kami di area Damansara, 10 March ada pemeriksaan kaki..Still tak boleh nak Xray..yela, pregnant kan.. Kami laki bini taknak Xray pun even Doc suruh Xray kaki je nanti akan tutup perut.. Tak berani la nak amik risiko.. First baby kan, nak jaga!

Ekceli di area kaki aku yang patah ni dekat dengan jari2 kaki.. (masih lebam until now) . Doc tak boleh nak Xray, Doc assume based on clinical punye amende nth..Die kabo patah tulang kecik..Kaki aku sampai sekarang, kadang2 silap sikit akan naik bengkak balik. Tak pun jalan lama, aku mule jalan dengkot2 balik. Kifarah nih.. Sabar k Sab =')

Lepas dah seminggu pulang semula ke pangkuan suami, aku pulak masih MC...then officemate nk datang melawat, aku  gigih jugak la mengemas itu ini.. Kami kan baru je kawen bulan 12 tahun lepas. Pindah rumah Bulan Jan, kemalangan Bulan Feb..memey rumah tak berhabis kemas la :p

Masa ni aku dah boleh jalan takde tongkat tapi tak boleh jalan laju. Aku rajin kan, cuci toilet la, menyapu dan mengemop, memasak lagi.. (semua tugasan ni, laki aku tolong hokey!) tak dan.. before kengkawan ofis nak sampai...aku pi ke toilet dan nampak darah coklat keluar ade kat panties.. Terus hati dah tak sedap... Serius tak sedap.. Kabo ke Ted, die pun macam blurr..yela, die pun mane la tahu sangat ye dak bab2 perempuan nih..

Lepas je darah coklat keluar, aku memang everyday gugel pasal "darah coklat, ketika hamil".. Ade yang aku bace kat forum, itu adalah normal..Mungkin rahim pendek la.. Mungkin amende nth lagi..haha..lupe pulak !

Berterusan keluar darah coklat, sampai hari ketiga.. Aku dah risau sangat ajak Ted pi jugak scan kat hospital swasta.. Alhamdulilah, Doc perempuan yang sama jugak yang sahkan aku pregnant hari tu, die jugak la yang buat second check up nih.. Die scan, die kabo..kantung kecik..die tak nampak.. Ahh..sudaaaahhhhh!

So, die masukkan pulak transvaginal scan (correct me if i''m wrong) scan melalui bawah.. Haa..time tu maluu laa... tapi di sebabkan nak gak tahu baby kitorang cemana, ai is redho.. gulpp..Telan air liur..

ni haa contoh


Doc banyak kali zoom in, aku tengok dia macam berkerut dahi..dia just kabo kantung macam tak membesar la..size still macam 6,7 weeks je nih..Haa... serius rasa tak sedap hati..Die suruh aku datang balik 2 minggu..Doc swasta ni macam nak sedapkan hati aku je..die cucuk lagi punggung aku tuk kuatkan rahim dan bagi lagi folic acid. Die kabo, nanti datang balik ye cek kandungan kot2 ada salah kira ke.

Okay la..okay la.. lepas cek kat swasta, esok nye kot kalau tak silap..sepatutnye aku dah masuk 11 weeks aku pun pi la buat Buku Pink..Nurse kira2 aku punye due date 5th October 2015.. Haa.. tahu due date nak bersalin pun aku dah rasa happy,,Sambil tu duk berangan bila nak beli baju baby la..aku dah nak jadi mak la.. wuu...perasaan macam2 sangat time tu.. Happy dan seram sejuk..

Lepas dah setel semua prosuder amik darah la, air kencing la.. sudah tiba masa jumpa Doc tuk scan.. Okay, baring dan doc scan die kabo tak nampak kantung la... Doc tekan perut aku kuat lagi.. fuhh.. sakit woi..dah puas tekan baru dapat detect kantung bby aku.. Okay, doc tgk pada date last period dengan size kantung tak sama. Dan aku kabo la aku ade keluar darah coklat kan.. Doc diam..

Dia suruh aku ke Hospital Besar Sg Buloh tuk buat rawatan selanjutnya sebab dia takda scan yang transvaginal tu..tu aku kena tolak ke hospital..So aku drive la ke Hospital sambil nangis2..sobs..just whatsapp ke husband je keadaan aku..die pun rasa serba salah agaknye sbb tk dapat teman aku..Takpe k sayang..saya faham awak kena kerja. ily.

Dah sampai hospital, masuk ke ward EPAU..okay, dah scan belah bawah..Doc kat hospital pn cakap mende yang sama macam Doc swasta.. hurmm...Doc kabo keadaan aku sekarang ni ancaman keguguran.. Hoii.. derau darah ai dengar ayat Doc tuh.. K nangis dalama hati... Doc suruh datang balik 2 weeks, nak cek tengok keadaan bby..sbb Doc scan mmg size kantung aku 6 - 7 weeks punye size..

Aku pun balik la dengan hati yang kecewa sangat.. Duk dekat rumah pun tak tenang.. Dah beberapa hari tu, aku dh start bleeding. Tapi tak banyak.. Keluar darah coklat pun aku dah seriau, ni kan tengok darah merah... T_T

Tak sampai 2 minggu pun lepas buat buku Pink tu.. around 3:30 am 25th March 2015, aku dah rasa perut macam nak cramp.. Sakit sangat rasa... Baring kiri tak selesa, baring kanan tak selesa. Aku pun bangun pi bilik air. Nak terkencing ni.. tapi perut sakit sangat2..

Last2 aku menjerit panggil Ted, aku dah mengerang sakit gile2.. darah ketul besar2 dah keluar.. Kau bayangkan ye, kalau kite senggut darah ketul kecik nak keluar pun dah rasa sakit kan.. ni engko bayangkan darah beso tapak tangan nak keluar cemana pergi sakitnye.. Allah.. sakit T_T

Aku paksa gak Ted hantar ke hospital waktu tu jugak.. tak kisah la pukul berapa kan.. Dah sakit gile.. Dalam kereta aku dah nangis2 sebab sakit gile perut.. Aku dengar Ted pun nangis.. sobs.. lagi la hiba rasa.. dah sampai Dewan Bersalin, aku kena tolak ke EPAU terus.. dekat ward EPAU lelaki tak boleh masuk.. So Ted tunggu aku kat bawah..

Dah sampai EPAU, Doc suruh baring dan cek.. Haa..kena lagi masuk Speculum (orang panggil muncung itik). Doc cek laluan.. die kata tak bukak lagi.. aku pun tak faham time tu sebab duk tahan perut sakit.. Doc kabo ni sakit sebab ada contraction.. yang aku rasa ni sakit nak bersalin (delivery pain). Allah.. kalau betul la gitu rasa sakit nak bersalin.. Serius... SAKIT GILEEEEE!

Ni gambo ihsan gugel speculum or muncung itik.
Sakit woi masuk mende ni
tapi masa masuk mende ni, sakit perut lagi terasa 


Time tu mulut tak putus istighfar..Doc suruh baring tunggu Doc besar sampai lagi sejam lebih.. WHAT? Sejam lebih lagi aku kena bergelumang dengan sakit macam ni??? Doc kasi ubat tahan sakit.. aku tak tahan dah sakitnye.. Die bagi lagi sebijik...haa..2 bijik ubat tahan sakit pun tak mampu nak bendung aku punye sakit perut ni woi.. sakit :'(

Perut rasa macam kena tekan2 bertubi2! Aku terbaring pun aku mengerang..Allah sakit..time tu la teringat dekat Mak.. rasa banyaknye dosa dengan Mak..cemana la Mak aku bersalinkan 11 orang anak..fuhh.. Mak aku power!

Husband lak dekat bawah, sakit2 gitu lah bebetul nak husband..Tapi die tak boleh masuk.. Mengerang sakit sensorang..Air mata tak yah cite la, rasa cm dh bergelen keluar.Penyudah aku nekad bangun jugak jalan ke Doc, aku terduduk dekat kerusi sambil pegang perut.. "Doktor serius saya dah tak tahan, perut saya sakit sangat"sambil air mata mengalir laju..

Doc tu call sape entah maybe Doc besar la kot. Dengar macam die ceritakan situation aku dekat talipon tu. Lepas die kabo mende entah, Doc suruh aku baring.. Masuk lagi muncung itik tu haa.. Okay kali ni bukan muncung itik saje hokey.. Ni haa.. penyepit yang panjang tu pun masuk..

ni gambo gugel.. Tapi aku rasa macam panjang lagi je dari gamba ni
*Gulp*
Akan rasa ngilu tiap kali teringat mende alah ni woi!

Okay, kali ni Doc cek laluan bawah guna speculum (muncung itik) dan Doc suruh aku batuk2 sebab kantung tu dah nak keluar. Jenuh nak buat batuk2 :(

Tiap kali aku buat batuk2, Doc akan kabo.. Okay Good..Batuk Lagi..Sikit lagi dah nak keluar.. gitu la Doc ulang2..Dah bebetul nak keluar agaknye, Doc masukkan pengepit panjang tu tuk tarik.. Makkk!!! Sakit..Time tu pegang je la kepala lutut sendiri. Serius! i want my husband so bad! Menangis takyah kabo la tahap cemana. Sobs.

Bile pengepit masuk dan Doc tarik, bunyi kat bawah cam bunyi sudu yang letak dalam tin then kau laga2 kan sudu dengan tin tu. Hihihi.. Lebih kurang gitu la aku dengar Doc 'bertukang' kat bawah. Fuhh...

Doc banyak kali ulang...Sabar ye Puan..Maaf ye Puan..Tahan sikit ye.. For your info, TIADA BIUS ye.. Aku 100% sedar.. hehe..Doc cakap, macam mana sakit bersalin..macam ni jugak yang u tengah rasa sekarang ni.. 

Cukup la sakit gitu, dah buat aku insaf. Nak keluarkan seketul daging pun guna tenaga yg banyak apatah lagi nak keluarkan baby yang berapa kilo besornye tuh. Hargai k pengorbanan ibu yang melahirkan awak awak semua =')

Selepas Doc berjaya keluarkan ketulan daging, barulah perut aku macam lega sikit sakit tu. Darah banyak tak payah cerita la.. Nurse cucuk ubat tuk kecutkan rahim. Pakai la pad hospital yang kain tebal tu. HAHA. sumpah aku tak reti pakai. Amende entah tali2 tu punye function. LOL

Berjalan ke katil dengan berlumuran darah. Kain yang aku pakai Allah.. aku dah nak pening. Sebak sekejap sebab letih dan nak kan husband T_T

Dah setel bersihkan diri dalam toilet, pergerakkan aku memang perlahan. Jalan slow sebab masih terasa ngilu. Baring di katil, tapi perut masih sakit! Rupe2nye darah ketul2 beso tapak tangan masih tak habis nak keluar. Mak aihh.. lagi sekali aku rasa sakit yang amat.

Katil aku baring tak yah cite la cemana penuh darah. Pad yg aku pakai pun takda guna. huhuhu. Habis bocor! Banyak kali bangun dan bersihkan diri. 

4 jam lepas tuh, Doc besar pun sampai dan aku pun di periksa sekali lagi. Doc nak cek dah bersih ke belum agaknye rahim aku. Haaa.. Baring ye Puan Sabariah.

Baring.. Dan.. masuk lagi sekali muncung itik woiii!!! okay! kali ni masa masuk muncung itik, sakit muncung itik tu aku rasa. Doc mintak pengepit panjang tu kat nurse, tetiba pulak nurse yang ada sebelah Doc tu hilang. HAHA.

Then, Doc pun tinggalkan aku kejap amik pengepit panjang. Maaakk woi! Boleh die biarkan gitu je muncung itik tu kat bawah. Okay, sakit! Fullstop.

Sekali Doc sampai, Maaf ye Puan..zaappp terus die masukkan pengepit panjang then tarik lagi baki yang tertinggal. Kali ni ngilu pengepit tu aku terasa sampai ke perut. Ngilu! Ngilu! :'(

Aku menjerit dan nangis kabo ke Doc, Sakit Doktor..Sakit.. *sambil air mata deras mengalir* Doc just kabo..maaf puan..maaf..

Dah setel sesi tarik menarik dalam rahim aku, Doc scan dan die kata okay dah bersih... Berjalan lagi perlahan2 ke katil yg banyak darah tu... Aku dah tak heran muke aku cemana time tu.. Tudung senget benget.. 

Ibu2 mengandung yang ada dekat ward tu semua duk perati aku. Yela, dengan kain banyak darah. Jalan macam penguin pun ada. Sobs. 

Dah setel, aku rehat kejap nak tunggu boleh discharge ke dak. Aku call husband.. Sambil teresak kabo ke dia.. "baby kite dah takde tau sayang". Airmata terus laju ke pipi.. 

i know my husband very well. Dia just kabo, "Saya sedih". Even dua perkataan gini je aku dah menangis sebab tahu huband jenis cemana. Dia payah nak admit perasaan, tapi bila dia luah tu..Makna dia bebetul maksudkan perasaan dia. 

Lepas dah discharge, bermula sesi aku berpantang. Ramai kata pantang lepas gugur ni lagi kena jaga dari orang bersalin. Hurm..

For the first time my husband masakkan tuk aku. Terharu gila rasa. Even kelaka jugak masa tuh. ada la di sebalik cerita. HAHA. Aku tido lena lepas sampai kat rumah. Penat...

Malam tuh.. Ted datang baring dan peluk aku.. Die kata.. "Ted Sedih".. Bermula la sesi drama air mata laki bini. sobs sobs.

Alhamdulilah...sekarang kami semakin kuat! Insya Allah.. Mungkin Allah lebih tahu apa yang TERBAIK untuk hambaNya. Dia tarik sekarang, mungkin ada sesuatu yang lebih baik menanti kami di masa akan datang.

Belum rezeki kami nak memiliki cahaya mata sendiri. Mungkin belum lagi, tapi mungkin nanti. Insya Allah. Semoga ada rezeki kami di masa akan datang. Amin Amin.

Terima kasih mak dan family mertua dan jugak family aku. Terima kasih jugak dekat kengkawan yang banyak bagi support! Last but not least.. Terima kasih husband for everything. Ilysm =')






21 comments:

Syaf Ismail said...

Saya nak nangis sekarang boleh? kak sab.. be strong. semoga Allah memberikan yang terbaik untuk masa yang akan datang

Unknown said...

Takziah ye dear.. kuatkan hati ye.. dugaan semua ini.. in shaa Allah ade rezeki lagi..

Qaseh Dalia said...

Menangis baca , sobsss semoga kuat , ujian rumahtangga , inshaaAllah lepasni ade rezeki lain lg ..

Unknown said...

Alaa sedih.. saambil kak pegang perut.. pengalaman sab lebih hebat dr akak.. jaga diri baik2 ye.. inshaaAllah ada rezeki lg pasni..doa banyak2 k syg..

Unknown said...

bertakung air mata bace nie
bertabah ye sis..
insyallah ade rezeki lagi lepas nie

yoorinmelacolea said...

dugaan.. mohon bertabah ye sab.. insyaa Allah , Allah akan gantikan rezeki yang lain.. mudahan diberi peluang meninmang cahaya mata lagi.. amin..

-✿Ayu✿- said...

huhuhu.. be strong sab.. ayu baru je sah preggy... almost 10weeks.. Alhamdulilah... bile baca cerita sab ni ngilu...takut sume ade... we will never know what will happen next... moga ade rezeki lg utk sab dan suami... byk kan doa dan ushaa! hihi... caiyok sab... doa kan ayu dan baby sihat2 jgk.. :)

Mar Mansor said...

baru-baru ni saya mengalami bleeding tapi kandungan sudah masuk 6 bulan, alhamdulillah kandungan ok..
merasa juga muncung itik tu..
pernafasan yang baik tidak akan rasa sakit..in sha ALlah..

cik violet said...

Insyaallah. Ade rezeki lain nanti. Skrg, pikir positif dan amik asid folic & vitamin utk kuatkan rahim. :)

Cik Ash said...

Tersentuh hati ekin bc pasal siti sab.. semoga ada sinar dlm khdupan siti sab.. ekin belum ada rezeki nk ada baby

Unknown said...

Salam..lama xsinggah blog ni baca kisah ni sedihnya. semoga awak tabah ye! takziah. Teringat2 lak time bersalin dulu bila baca kisah awak siti sab. Semoga ada rezeki yg lebih baik nanti..insyaallah!

namasayatihah said...

Sab...


sorry to hear that..takpe ye yunk..ade rezeki lain utk awk In Shaa Allah...jgn give up ok..

Yes this is kak tihah yg u used to berbalas email..hehe!

maaf lme menyepi...mse awk komen tu kak tihah sdg heavily pregnant..pastu sibuk bersalin and now sibuk jg baby n work.

ehh...nanti share me ur contact number ye..if ade dkt area klcc let me know.

jg diri ye adik sab!.

Siti Hadijah Ahyat said...

memula baca senyum... awak mmg kelakar. endingnya mmg mengalir airmata. moga ada rezki utk awak n suami. jgn stress2 ok. ada hikmahnya ni..

Cici said...

bergenang air mata baca cerita awak. semoga ada rezeki di lain kali .

Unknown said...

Cerita awak sama mcm sy..lg pn tempat sama sy g di sungai buloh tuu...

Unknown said...

Terus pegang perut bila awak cakap sakit keluar darah ketul2... urmm

Unknown said...

menangis saya baca cerita awak ni sebab saya pon alaminya masa mengandung kali pertama setelah hampir 2 tahun menunggu. Masa doc cakap rahim saya dh trbuka, tu tandanya nak gugur, Allah saja yang tahu perasaan saya masa tu. Bila saya baca cerita awak ni teringat apa yang jadi kat saya dulu dan sampai sekarang saya masih menungu Allah berikan saya sekali lagi kesempatan untuk merasai detik2 manis tu.

Unknown said...

menangis saya baca cerita awak ni sebab saya pon alaminya masa mengandung kali pertama setelah hampir 2 tahun menunggu. Masa doc cakap rahim saya dh trbuka, tu tandanya nak gugur, Allah saja yang tahu perasaan saya masa tu. Bila saya baca cerita awak ni teringat apa yang jadi kat saya dulu dan sampai sekarang saya masih menungu Allah berikan saya sekali lagi kesempatan untuk merasai detik2 manis tu.

Unknown said...

menangis saya baca cerita awak ni sebab saya pon alaminya masa mengandung kali pertama setelah hampir 2 tahun menunggu. Masa doc cakap rahim saya dh trbuka, tu tandanya nak gugur, Allah saja yang tahu perasaan saya masa tu. Bila saya baca cerita awak ni teringat apa yang jadi kat saya dulu dan sampai sekarang saya masih menungu Allah berikan saya sekali lagi kesempatan untuk merasai detik2 manis tu.

Unknown said...

Cerita awk mcm sy.kndungan sy yg ptama dh 17 weeks thn lps.kndungan tbaru sy 20 weeks..br ja tjadi pd 22 sept 2016.allahuakbar..doakan sy agar dberi lg peluang utk mnjadi seorang ibu..rindu dkt ank syurga sy.alfatihah.

Unknown said...

Assalam sis. Pengalaman kita gugur sama sikit je beza kt part kelakor tu. Sy baru lg gugur 23/5/2017.

Siti Sab's Blog Copyright © 2014 Designed by Ms.Azhafizah